Diszkalkulia

Végre akadt egy hosszabb időszakaszom, hogy valósabb problémákról is írjak, s talán kifejezzem, mennyi apró dolog keserítgeti az ember életét. Kicsit száraz lesza téma, de egyeseknek lehet érdekes: Körülbelül több mint két hete kezdett körvonalazódni a tény, hogy megvan annak az oka, hogy minden egyes évben, éppen hogy a bukás egy hajszál híján nem következik be… A feltárt okok közül, igencsak sok igaz rám, emiatt nagy a valószínűsége, hogy Diszkalkuliás vagyok.

A Diszkalkulia számolási zavar, a számok kezelésének nehézsége. Nagyjából az emberek 5%-át érinti, tehát igen gyakori problémáról van szó. A tanulási zavar e típusában a diáknak nem okoz problémát az írás vagy az olvasás, annál komolyabb dilemmái adódnak, amikor matematikai példák értelmezésére, megoldására kerül sor…

Sok gyereknek mindaddig nincsenek nehézségei, amíg általános iskola első osztályba kerülve nem szembesül a számok birodalmával. (főként 3. osztálytól) Ezeknek a fiataloknak a számok világában tapasztalható képességei jócskán alulmaradnak egyéb területeken megnyilvánuló értelmi szintjükkel. – Talán már a leírtak szerint az általános iskola adott osztályában érdemes lett volna ezt az ügyet felgöngyölíteni, s nagyon sok keserves időpazarlást megspórolhattam volna.

Hiszen ezen idő óta, nagyon nehezen, mondhatni sehogy sem megy a dolog, mindig éppen ez az egyetlen tantárgy lógott ki nekem. Arra fogtam, biztos nem foglalkozok vele eleget, hiszen másból mindig jó tanuló voltam, s értettem is mindent. Viszont nagy tévedésben éltem, igazából nem ismertem, vagy hallottam róla létezik ilyen.

A nehézségek többnyire harmadik osztályos korban jelentkeznek. A gyerekek ekkor ismerkednek a többjegyű számok összeadásával, a szorzással. Mint a többi tanulási zavar esetén is a számolási gondokat, a rossz iskolai teljesítményt eleinte szintén a diák figyelmetlenségével, hanyag magatartásával magyarázzák. Hiába az egyre fokozódó szigor és odafigyelés a tanár vagy a szülő részéről, a probléma nem nyer megoldást.

Korábban ugyanis semmiféle értelmi alulfejlettségre utaló jel nem mutatkozott. A fiatal viselkedése az egyre nagyobb súllyal rárakódó hiányosságok miatt csak romlik; szorongások okozta magatartászavarát, testi tünetei – gyakori fejfájás stb.- tovább súlyosbíthatják. (ami általában azért jellemző rám utóbbi időben hatványozottan)

A számolási zavarnak valójában semmi köze az általános értelmi intelligenciához. A diszkalkuláliával küzdő fiatalokat kizárólag a szám fogalma, a matematikai képletek, illetve a matematikai jelek, szimbólumok értelmezése állítja óriási kihívás elé. Gyakori hiba az alapműveletek elvétése, műveleti jelek tévesztése, többjegyű számok esetén a számjegyek felcserélése. A sorozat-, vagy a szabályalkotás általában szintén problémás. 

 

Legfőbb jellemző problémás tünetek az alábbiakban merülnek ki:

 

·         Összeadás, visszajáró, (egyáltalán mennyibe kerül valami, borravaló) hirtelen becslése

·         Nehezen tanulja meg az órát kezelni, nehezen mondja meg, hogy mennyi az idő (analóg órán)

·         Problémák a sport, pontozás, táblajátékok során

·         Dolgok megmérése, mint hőmérséklet vagy sebesség

·         Gyakran számol az ujjain, gyakran használja a mobiltelefonján a számológép funkciót

·         Idői sorrend és tervezés zavara

·         Matematika órán problémák, gyakori a bukás, vagy csak a tanár jóindulatán múlik...

·         Fejben számoláskor hibázások

·         Lassabb számolás fejben és írásban

·         Szóban bemutatott feladatokkal problémák

·         Írásbeli számolás közben problémák az eljárásokkal

·         Fejben számolással problémák

·         Számjegyek helytelen elhelyezése

·         Szimbólumok felismerésének zavara

·         Tárgyak csoportjának megszámlálásának zavara

·         Zavarok mennyiségek becslésével és összehasonlításával

·         Problémák a törtszám értelmezésével, a tizedes törtek írásával és olvasásával

·         Gyakran okoz gondot az alapműveleteknél a tíz átlépése, a maradék megtartása, az irányok figyelembevétele kivonáskor

·         Többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének megállapítása helytelen lehet

 

Ha ezen olvasott tüneti dolgok alapján elvonatkoztatok alaposan, akkor erősen fennáll az esélye, hogy rám is igaz. Körülbelül a leírtak 75%-a jelen van az életemben minden nap… Szóval remélem ezzel a bejegyzéssel másoknak is segíthetek, akik még nem jöttek rá, mi lehet a gond, miért nem képesek érteni, és miért hibába tanulják, mégis csak egyes vagy kettes dolgozatot tudnak írni?

Mi lesz ezután? Még nem igazán tudom, a probléma az életkoromban értendő legfőképp. Mivel így 17 évesen került sor az első ilyen vizsgálatra, már ideje lett volna erre felfigyelni a gimnázium kezdetekor, mikor az első évben is éppen hogy meglett a kettes. Érdemes lett volna legjobban általános iskola végén inkább szemet vetni rá.

Azt mondták, ha valószínűleg, egy további teszt elvégzése után is fennáll bizonyíthatóan a diszkalkulia, akkor elég nehéz dolgom lesz. Az adott bizottságok, nehezen fogják értelmezni, s talán hamisnak fogják vélni a dolgot, biztosan csak így az érettségi előtt akarok vele próbálkozni – holott ez nem így van… A magyar bürokrácia tengerében igen sokat kell úsznom ahhoz, hogy további szintén elfogadható szakember számára is bebizonyosodjon. Lesz, ami lesz, igazából össze vagyok zavarodva. - Állítólag felmentést kapnék ezen tantárgy alól, és így érettségiznem sem kéne belőle… Meglátjuk mi lesz…

 


Share |

Címkék: sztori @ 2010.05.15. 18:56

A bejegyzés trackback címe:

https://anothergay.blog.hu/api/trackback/id/tr322005650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bizony mondom néked, nem vagy egyedül a problémával, ehhe
Szintén zenész. Nekem érettségi előtt 1,5 évvel állapították meg, s hál' égnek semmi gond nem volt az elfogadásával, csak egy másik vizsgatárgyat kellett választani helyette.
@tamás_nonCredam: örülök h vannak sorstársaim:) @Xián: nah...akkor fel is veheted velem a kapcsolatot a Facebook-on, h tájékoztass, hogy is megy ez... mert én is 1,5 évvel vagyok előtte!:) Várom jelentkezésed:D
süti beállítások módosítása